کولر گازی دوو

کولر گازی دوو


کولرگازی دارای اینورتر (inverter) یا کم مصرف

  • نسل جدید کولرهای گازی یا اسپلیت‌ها، کولرهای گازی دارای اینورتر یا مبدل می‌باشد؛ که خود بر دو نوع هستندآنهایی که سیستم کنترلی آنهابا جریان مستقیم (DC) ولی موتور آنها با جریان متناوب (AC) همان برق شهر کار می‌کنندآنهایی که شکل کامل با سیستم کنترلی و موتور جریان مستقیم (DC) کار می‌کننددر حقیقت اینورتر با استفاده از دو پارامتر ولتاژ و فرکانس باعث تغییر سرعت موتور کمپرسور می‌شود. در سیستم قدیمی کمپرسور هنگام استارت آمپر بسیار بالایی را حدود ۲۰ آمپر نیاز دارد و بعد از استارت به برای ادامه کار به آمپری حدود ۱۰ نیاز دارد که با رسیدن به دمای تنظیم شده در ترموستات کولر از کار افتاده و هنگامی که دما بین ۱ تا ۳ درجه افزایش یا در گرماسازی کاهش یافت کمپرسور استارت خوده و کار خود را مجدداً تا رسیدن به دمای مطلوب ادامه می‌دهد اما با توجه به مصرف و استهلاک بالا در استارت اولیه مصرف انرژی افزایش چشمگیری خواهد یافت که دما پیوسته در نقطه تنظیم شده ثابت باقی بماند. نتیجه فشار ضربه‌ای و پیوسته به موتور و شبکه سیم‌کشی و برق رسانی است اما واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که می‌تواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راه‌اندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به استارت و استاپ پیوسته نباشد.[۳] یک میکروکنترلر، پیوسته از دمای محیط نمونه برداری کرده و سرعت موتور کمپرسوررا کنترل می‌نماید و سیستم به ندرت خاموش و روشن می‌شود تا نیازی به انرژی اولیه استارت نباشد. این کار باعث صرفه جویی مصرف برق و افزایش عمر دستگاه می‌شود. اما این نکته مهم را نباید از نظر دور داشت در زمانهایی که دمای هوا بسیار پایین یا بالا برای استفاده در ساختار گرمایش یا سرمایش می‌باشد هر دو سیستم قدیمی و اینورتور با دور حداکثر کار می‌کنند و در عمل تفاوتی در میزان مصرف انرژی آنگونه که شرکتهای سازنده تبلیغ می‌کنند ندارند. بدیهی است با توجه به گرانی سیستمهای دارای اینورتور و این امر طبیعی باید نسبت به خرید آنها بیشتر اندیشه نمود